Reis naar Normandië, Loire, Dordogne en via de Auvergne, Morvan en Ardennen weer naar huis van vrijdag 18 mei 2012 t/m donderdag 7 juni 2012

Na weken van voorbereidingen was het bijna zover. De huurcamper stond eindelijk voor de deur en kon worden ingeladen. Voor ons als ervaren caravanners geen probleem! We hadden met Kees en Jane, onze vrienden en metgezellen op deze trip, afgesproken in Stroe bij Voorthuizen om van daar te vertrekken. Uitgezwaaid door onze lieve buren vertrokken we uit Nijkerk.

Vroeg in de ochtend kregen we eerst nog een verontrustend telefoontje van Kees dat de pomp van de verswatertank stuk was en we naar Kerkdriel moesten voor de reparatie. Uiteindelijk viel het allemaal erg mee en konden we na dat oponthoud om ongeveer 13.00 vertrekken uit Kerkdriel.

dag  1  - Vrijdag 18 mei 2012 -   van Stroe (via Kerkdriel)  naar Renescure (Frankrijk) 406 km

Na een half dagje rijden kwamen we tegen de avond aan op "camping Bloemstraete" in Renescure. een eenvoudige camping, maar prima voor een overnachting. Eigenlijk was dit het begin van het eerste deel van onze trip, de route langs de "Historische Plaatsen" die een rol speelden bij D-day en de gebeurtenissen die daar tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden plaatsgevonden.

Hier stonden we op een verharde plek voor de eigenlijke camping speciaal gecreeerd voor campers en caravans die alleen willen overnachten.

"Camping Le Bloemstreate",

1 rue Bloemstraete, 59173 Renescure
Nord-Pas de Calais, Frankrijk

GPS coördinaten: 50° 44' 7.7'' N 2° 22' 32.2'' E (50.73548 / 2.37562 )

Dag 2 - zaterdag 19 mei 2012 -  van Renescure naar Etretat -  276 km.

Na een rustige nacht om 09.15 uur vertrokken naar Eperlecques waar we de Bunker (le Blockhaus) gingen bezichtigen. Een diep in de bossen verscholen liggende gigantische bunker waar de V1's en de V2's werden gemaakt en gelanceerd, waar mee Engeland werd bestookt als begin van de door de Duitsers geplande aanval op Engeland. Sinds 1985 is het een beschermd historisch monument en, hoe dubbel het ook klinkt, staat dit aangrijpende monument nu symbool voor de vrede. Midden in het bosrijke park word je met leerrijke informatieborden en tal van militaire voertuigen, om en door de bunker geleidt en geïnformeerd over dit kolossale en indrukwekkende "monster" en de gebruikte techniek.

De foto's geven een indruk van dit historische monument, maar als u in de gelegenheid bent is een bezoek het zeker waard en wordt u ook in het nederlands geïnformeerd over de bouw van deze grote basis van de V1 en V2.

Blockhaus d’Eperlecques
Rue des Sarts
62910 Eperlecques
GPS : 50°49′37.12″N 2°10′55.91″E

Om ongeveer 11.30 uur vertrokken we richting onze volgende overnachtingsplaats, Etretat. Via Abbeville en de A28 naar Dieppe waar we de D925 naar Fécamp namen. Ook een prachtige glooiende weg door het Noord-Franse kustlandschap. Via het mooi gelegen oude vissersplaatsje Fécamp, kwamen we om ca. 17.00 uur aan op de Camping Municipal van Etretat. Omdat Hemelvaartsdag net geweest was en Pinksteren het weekend hierna was, was het al gezellig druk in de stad en op de camping. Voor we het wisten was het al weer bedtijd en kropen we weer lekker onder de wol.

Dag 3 - zondag 20 mei 2012 - van Etretat naar Arromanches - 161 km.

Om 09.00 vertrokken we van Etretat richting Le Havre, maar besloten om via Cap d'Antifer te rijden. Een hoog op de kliffen gelegen vuurtoren met een prachtig uitzicht. Alleen het weer was niet zo meegaand. Er stond een forse wind en de regen stond op het punt te beginnen. Maar we konden toch nog even over de kliffen lopen bij de vuurtoren.

Ons volgende doel vandaag was de Pegasus Brug. Om daar te komen namen we de route via Le Havre en de beroemde Pont de Normandie en het pitoreske Honfleur.

Het was voor ons de eerste keer dat we deze brug over gingen. Het blijft altijd mooi om over dit soort bouwwerken te rijden. Zo ook deze over de monding van de Seine bij Le Havre. Deze tuigbrug was in 1995 de langste in zijn soort van Europa met een lengte van 2.143 meter.

Van Honfleur, één van de mooie havenplaatsjes aan deze kuststreek, en de prachtige kustweg, de D513, reden we via Deauville, Hougate en Cabourg naar Bénouville. Daar gingen we het Mémorial Pegasus bezoeken, om ca. 13.30 kwamen we er aan.

De Pegasus brug (de naam kwam van de Britse luchtlandingstroepen die het paard Pegasus als schouderembleem hadden) was één van de eerste doelen in Normandië op D-day. In 1993 is de originele brug in zijn geheel vervangen door een grotere modernere brug. De nieuwe brug heeft ook het ontwerp van de oude brug. De oude brug was te smal en was niet stevig genoeg voor zwaar verkeer. De Fransen wilden de brug eerst uit elkaar halen, maar Britse veteranen wisten de brug voor het symbolische bedrag van één pond te kopen. De brug lag zes jaar lang in een open, verlaten veld, terwijl er geld werd ingezameld om de brug een mooie plaats bij het museum te geven.

We vervolgden onze route langs de kust via de D514 en kwamen door wat slaperige typisch franse badplaatsjes op weg naar onze volgende overnachtsplaats, Arromanches. In Courseulles-sur-Mer bezochten we het Juno Beach Centre. Dat is het enige Canadese museum op de landingsstranden en legt de nadruk op de rol van de Canadezen in Normandië. Het is een herdenkingsplaats en cultureel/educatief centrum.

Onze weg vervolgend kwamen we om ongeveer 17.00 aan op "Camping Municipal" van Arromanches.