Ardennen

Dag 19 - dinsdag 5 juni 2012 - van Tonnerre naar Aische-en-Refail (B) - 381 km.

Om ongeveer 09.30 vertrokken we weer van de camping in Tonnerre om via Troyes naar België te rijden. De D677/D977 tussen Troyes en Chalons is een vrij saai gedeelte van Frankrijk, maar de Ardennen waren in zicht.

Onderweg rijdend over de D977 van Chalons naar Charleville, komen we in de buurt van Suippes dit enorme imposante piramide monument "Ferme de Navarin" tegen. Het monument herinnert aan de in de eerste wereldoorlog verschrikkelijke veldslagen die hier uitgevochten zijn. Op de plek van de piramide stond vroeger een boerderij: "la ferme de Navarin". Het monument, dat ook een grafmonument is, en de crypte binnenin bevat de resten van 10.000, vnl. naamloze, soldaten.

De Saaiheid van het eerste deel van de D977 maakte gelukkig plaats voor een mooi golvend landschap hoe dichter we Sedan naderde.

Vanaf Charleville slingerden we door het maasdal en langs de Maas naar Dinant, zo'n 30 kilometer ten zuiden van Namen en zo'n 20 km van de Franse grens. Dinant ligt ingeklemd tussen de Maas en de rotsachtige bergen. De Citadel, hoog op de rotsen, en met de karakteristieke bolvormige kerktoren daaronder, zonder twijfel een van de mooiste silhouetten langs de Maas. En niet te vergeten, Dinant is de stad van Adolph Sax, de uitvinder van de saxofoon, en dat zie je overal in de stad terug.

Verder rijdend richting Namen hoopten we een camping of camperplaats tegen te komen, maar dat viel tegen. We besloten de A4 op te gaan richting Brussel en afslag 12 te nemen naar Aische-en-Refail waar een camping is, Le Manoir De Là-Bas. Gelukkig zagen we toen we net de A4 af waren een heerlijk Belgisch Frietkot. Het was nl. al 19.30 en waren ook behoorlijk moe van het slingeren langs de Maas. De frietekes waren heerlijk! Gelukkig was de camping na 5 km ook bereikt. Voor het gigantisch grote Domaine met ontzettend veel vaste jaarplaatsen voor toercaravans, die ook nog eens hutje aan mutje stonden, hadden we geen interesse, want wij stonden en konden lekker slapen.

Dag 20 - woensdag 6 juni 2012 - van Aische-en-Refail naar Nijkerk - 242 km.

Vandaag was het grijs en regenachtig en het zag er niet naar uit dat het nog beter ging worden, integendeel zelfs bleek achteraf. We besloten daarom niet binnendoor naar Nederland te rijden maar de snelweg naar huis te nemen en onze vakantie maar een dagje eerder te beëindigen. Om 09.45 reden we weg bij de Domaine op weg naar de A4 om via Brussel en Antwerpen bij Hazeldonk Nederland binnen te rijden.

Dit weer was onze metgezel tussen Namen en Antwerpen. Nou niet bepaald een lekker vakantie weertje, maar ach, de vakantie was toch voorbij en de afgelopen 3 weken hebben we niets te klagen gehad over het weer. We hebben uiteindelijk meer dagen boven de 25 graden, dan onder de 20 graden gehad, dus daar klagen we niet over.

Hoe dichter we bij de nederlandse grens kwamen, hoe beter het weer werd. Het werd zelfs weer helemaal droog in de buurt van Breda. Maar het was toch wel weer een fijn gevoel om bijna weer thuis te zijn. Tenslotte bewaren we allemaal nog mooie herinneringen aan deze reis, en........ "gelukkig hebben we de foto's nog."

De laatste foto van de trouwe Knaus Suntraveler die ons toch maar mooi zonder klagen en sputteren heel comfortabel door een groot deel van Frankrijk heeft gereden en weer veilig thuis heeft gebracht. Hopelijk gaat ie dat nog veel vaker doen voor heel veel anderen.

In ieder geval nog even alles er uit halen en dan weer terug brengen naar z'n eigenaar in Ede.

Nee toch niet de laatste foto! Onze poes Moppie die we thuis hadden gelaten en prima werd verzorgd door onze buurvrouw Ger een ook een beetje door Riet, had nu zoiets van "wat er gebeurd, gebeurd er, maar mij laten jullie niet meer thuis als jullie met vakantie gaan." Dus die had al een plekje gereserveerd in de camper, niet wetende dat deze gewoon weer terug ging naar de eigenaar. Tja je kan niet altijd geluk hebben!