Reis naar Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje van dinsdag 18 september t/m vrijdag 26 oktober 2012.

Eindelijk was het zover! We hadden de camper begin augustus 2012 al gekocht bij een particulier, maar die had hem nog verhuurd tot 15 september en die verplichting moest hij natuurlijk nakomen zoals het hoort. Voor ons was het wel even slikken, maar ja, we waren nou eenmaal gevallen voor "ons Chausonneke." Maar zaterdag de 15e september zouden we hem ophalen! En zo gebeurde het ook.

Na overschrijving en de nodige uitleg van de ex-eigenaar konden we eindelijk gaan rijden, naar huis. Onderweg elkaar af en toe ongelovig aankijkend en nog steeds een beetje onwennig tegen elkaar zeggend dat het niet te geloven is dat we nu in onze eigen camper rijden en we hem na de vakantie niet terug hoeven te brengen, wat gaaf zeg!!!!

Clari die in het verleden heeft gezeild en weet hoe je met een "nieuw schip", in dit geval een "schip van de weg", moet omgaan als je er voor het eerst mee weg gaat, stond er dus op dat ons campertje gedoopt werd. Maar we hadden geen champagne bij de hand, dus ging er maar een glas "vin rouge" over de motorkap om hem/haar, met ons aan boord, een behouden vaart te wensen.

Dus nu konden we aan de gang, schoonmaken, spullen klaar zetten en indelen waar, waar wat komt, en er was één iemand die al een plek gereserveerd had! Inderdaad Moppie!

Die had zich al geïnstalleerd. Had het mooiste plekje uitgezocht met zicht naar buiten door alle ramen, en ook haar eigen toilet stond al klaar voor vertrek. Ze liet zich niet meer weg sturen zoals de vorige keer, toen ze ook dacht mee te kunnen naar Normandë, enz. Ja, nu ging het ook voor haar gebeuren, samen uit en samen thuis!

Dinsdag middag gingen we op pad, eerst even langs het ziekenhuis in Harderwijk omdat Clari nog de uitslag van een onderzoekje moest krijgen. En toen richting de Duitse grens, we zouden nl. via de Moezel en Elzas Frankrijk intrekken. Het was een uur of vier en we waren net voorbij Nijmegen en eigenlijk hadden we geen zin meer om verder te rijden. We besloten naar een camping bij Berg en Dal te gaan.

Aan de rand van Berg en Dal en Groesbeek ligt de camping ''Nederrijkswald'', midden in de prachtige natuur van ''Het Rijk van Nijmegen'', met zijn heuvelachtige gebieden. Nederrijkswald is een mooie boerderijcamping met uitstekend sanitair en mooie grote plaatsen.

Een prima plek dus om te overnachten!

Het zonnetje scheen nog lekker en konden nog een uurtje in de zon zitten, dus stoeltjes naar buiten. Nee dus, we hadden de stoeltjes thuis laten liggen! Om gelijk maar weer nieuwe te kopen ging ons een beetje te ver, daarom de volgende ochtend maar weer even naar Nijkerk gereden.

Omdat er in de Moezelstreek wat regenachtig weer werd verwacht en het vooruitzicht niet veel goeds liet zien, besloten we via Belgë te gaan. Via een file tussen Amersfoort en Utrecht en nog één voor Brussel, kwamen we rond vijf uur in Redu aan, hét boekenstadje van België.

En inderdaad het kleine plaatsje is echt een boekenparadijsje voor iedereen die graag leest. Talloze winkeltjes en pakhuisjes vol met boeken, dus zoeken maar. Maar ja, wij hebben inmiddels een E-reader dus konden ze aan ons niets meer verdienen.

Er is een parkeerplaats anex camperplaats net even voor Redu, maar wij besloten naast de kerk te gaan staan, daar zijn ook 3 officiële camperplaatsen. En een beetje bescherming van hogere machten is toch ook niet weg, toch?