Portugal en Spanje

Na een lange en koude winter en heel wat voorbereidingen te hebben getroffen voor onze reis naar Portugal en Spanje, was het vertrek zover. Na een gezellige verjaardag van ons, we zijn een dag na elkaar jarig eind februari, met de kinderen, kleinkinderen, familie, vrienden en buren, vertrokken we donderdagmorgen 27 februari, uitgezwaaid door onze lieve buren, richting de zon!

Dag 1 t/m 6 - van don. 28 feb. t/m di. 5 maart - van Nijkerk naar Evoramonte (P) - 2260 km.

Na overnachtingen op de camperplaatsen van Charleville Meziere, Bourges en een parkeerplaats bij Labouheyre, ten zuiden van Bordeaux, reden we zondagmorgen via Biaritz en Hendaye, Spanje binnen vergezeld van een aarzelend zonnetje. De hele rit door Frankrijk was het één grote grijze deken boven ons en de nachten om en onder het vriespunt. Daar kregen we nog niet echt een vakantiegevoel van. Dus het zonnetje wat we in Spanje te zien kregen was een verademing, "hier deden we het tenslotte allemaal voor!"

We hebben er even op moeten wachten en zo'n 1300 km voor moeten rijden, maar daar was ie dan eindelijk, la Sol!

We waren nog in de uitlopers van de  Pyreneëen in de buurt van Vitoria Gasteiz en vonden dit wel een plekje om tijdens de lunch even de zonnestralen bij ons binnen te laten komen. Nee niet het mooiste plekje van de wereld, maar toch!

Na de stop gingen we op weg naar Burgos, waar we op de camperplaats midden in de stad op 500 meter van het centrum hebben overnacht. Nog heerlijk door het centrum gewandeld waar het een drukte van belang was ondanks dat alle winkels waren gesloten.

Na een mooie rit op de camperplaats In het centrum van Cacères overnacht en dinsdagmorgen via Badajoz Portugal binnen gereden. We kwamen omstreeks 13.00 aan op camping Alentejo van de Nederlandse eigenaar Siebo. Een sypathieke man die al 26 jaar in Portugal woont en sinds een paar jaar naast zijn slachtvee-bedrijf ook een canping heeft. Hier blijven we de komende weken staan en de omgeving verkennen.

Het weer is heel onbestendig, zware bewolking met regelmatig buien en ook zon. De temperaruur is zo'n 18 á 19 graden en voelt heerlijk aan.

We staan op een leuke plek aan de rand van een weiland met bomen en de grazende koeien van Siebo. We staan op een soort grind wat afkomstig is van de marmerindustrie in Estremoz en omgeving. We zijn al wat marmergroeves onderweg tegen gekomen en gaan er zeker een bezoeken.

Dag 7 t/m 14 - woensdag 6 mrt. t/m dinsdag 12 mrt. - Camping Alentejo, Evoramonte - 0 km.

Door het onbestendige weer waren we door Siebo, de campingeigenaar  meegenomen naar de plaatselijke kroeg in het dorp, waar we een gezellig "Happy Hour" hebben gehad met de andere campergasten.

Dat was zo goed bevallen dat we de volgende dag weer met Siebo zijn meegegaan, maar nu naar de regionale wijncoörperatie om onze voorraad wijn aan te vullen. We moesten ten slotte het niet al te beste weer een beetje compenseren met een goede lokale wijn! En dat konden we daar goed vinden!

Portugal, maar de provincie Alentejo in het bijzonder, is het land van de kurk. Kurkeiken en de kurkindustrie domineren het landschap, dus een bezoek aan een kurkverwerkend bedrijf konden we natuurlijk niet overslaan. We konden mee rijden met een bus Nederlandse Agrariërs die een bezoek brachten aan de streek en op het slachtvee bedrijf van Siebo waren om dat te bezichtigen. We reden naar het plaatsje Azaruja waar we een rondleiding kregen. De kurkschors gaat nadat het van de boom is gehaald in hete baden om het zo flexibel te maken waarna het onder grote persen wordt gedroogd en op die manier veel makkelijker bewerkt kan worden.

Naast dat het vnl. voor fleskurken wordt gebruikt, worden er ook allerlei gebruiksvoorwerpen van gemaakt. In de bijbehorende winkel kon je echt van alles kopen wat van kurk is te maken. Heel bijzonder!

Zaterdagavond zijn we met een grote groep camperaars naar het plaatselijke restaurantje geweest. Siebo had voor ons besproken  en omdat hij zo'n uitstekende gastheer was, ook door ons uitgenodigd om mee te gaan. We kregen een heerlijk viergangen diner voorgeschoteld en er werden heerlijke wijnen en bier geschonken. Na een heerlijke soep vooraf werd het vlees opgediend. We begonnen met een typische Portugese Kabeljouw en daarna werd het lamsbout opgediend. Als laatste kregen we varkensvlees van het "Zwarte Varken", die zie je daar heel veel rondlopen. Het toetje was gebak, typische heerlijke streektaart. We hebben een heerlijke en gezellige avond gehad en dat alles voor de prijs van € 12,50 per stel, en dat maakte het nog extra leuk.

Ondanks dat we het erg leuk en gezellig hadden besloten we maandag de 11e toch te vertrekken naar Spanje. We hadden via de uitstekende Wifi van de camping op internet de weerkaart bekeken en het bleek dat aan de zuid en oost kust van Spanje het weer stukken beter was en ook de komende tijd zou blijven. Dus namen we de volgende ochtend met spijt afscheid van Siebo.

Dag 14 t/m 16 - dinsdag 12 mrt. t/m donderdag 14 mrt. - Evoramonte (P) naar Almerimar (Sp) - 583 km.

Via Badajoz en Sevilla reden we zuidoost waarts op zoek naar de zon. Na nagenoeg de hele dag in de regen te hebben gereden (behoudens een aarzelend zonnetje bij Sevilla) besloten we rond 15.00 te overnachten op de camperplaats van Marchene. Zo'n 40 km te oosten van Sevilla.

De volgende morgen, stond, nadat we getankt hadden een autootje langs de weg die sinaasappelen verkocht. In een flits zagen we dat hij 2 netten voor € 5,= aanbood, dus in de remmen. En inderdaad we kochten bij hem 2 grote zakken voor € 5,=  Omdat ze héél lekker waren hebben we daar héél kort maar heerlijk een weekje van genoten.

We reden verder via de A92 en A45, door een prachtig bergachtig gebied, naar Málaga. We lieten Málaga voor wat het was en besloten te overnachten bij Puerte Motril. Na een redelijke droge en deels zonnige dag kwamen we daar rond 15.30 aan en stonden prima op een parkeerplaats aan zee.

Donderdagmorgen reden we verder naar Almerimar. Een heerlijk zonnetje en aan de linkerkant de besneeuwde uitlopers van de Sierra Nevada. Om ca. 12.30 kwamen we aan in Los Banos de Guardias Viejas. Een klein gehucht iets voor Almerimar.