Zuid-Frankrijk in Oktober

Dag 1 - maandag 7 okt. - van Vorden naar St. Vith (B) - 295 km.

Na een leuk weekend met de CCN en een GPS-ontvanger rijker vertrokken we om ca. 09.45 vanaf de camping in Vorden waar we op camping  de Goldberg overnacht hadden.

We besloten om na de grens met België nu eens niet via Luik en Bastogne en Luxemburg naaar Frankrijk te rijden, maar de A26 langs Spa te nemen. Ook een prachtige weg door de Ardennen en langs het bekende circuit van Spa/Francorchamps. Vlak voor de Luxemburgse grens bij het plaatsje St. Vith hielden we deze dag voor gezien en belanden op de camperplaats van het gelijknamige plaatsje. De plek is een zgn. mixparking prima voor een overnachting maar niet leuk genoeg om er een paar dagen te blijven staan.

Dag 2 - dinsdagf 8 okt. - van St.Vith naar Thaon-les-Voges(F) - 315 km. 

Via Echternach reden we heerlijk rustig langs de Moezel aan de Luxemburgse kant naar Schengen (ja inderdaad, de naamgever van het bekende "Schengen-akkoord", dus we hoefden onze paspoorten bij de grensovergang naar Frankrijk niet te laten zien. Vandaar reden we naar Thionville en namen daar de A31 om via Metz en Nancy de N57 richting Epinal te nemen. Om ongeveer 15.30 vonden we het wel weer welletjes en besloten te overnachten in Thaon-les-Vosges waar we om 15.45 aan kwamen.

Dag 3 - woensdag 9 okt. - van Thaon-les-Vosges naar Poncin - 333 km.

Na een mooie rit door de lage Vogezen en de NM57 volgend langs o.a. de plaatsen Remiremont en Vesoul. verolgden we de route langs de westkant van de Jura. Via Besancon en Lons-le Saunier kwamen we bij Bourg-en-Bresse om daar af te buigen richting Genève. Onze bedoeling was om via Nantua naar Annecy aan het gelijknamige meer te gaan. Bij Pont-d'Ain zo rond 16.30 vonden we dat de dag weer lang genoeg was geweest. Dus gingen we stoppen op de camperplaats van Poncin. Na het eten zagen we op de weerkaart na het RTL-nieuws dat het in de Alpen ook aan de Franse kant aardig ging winteren. Er was behoorlijk slecht weer op komst, lage temperaturen en sneeuwval werden voorspelt. Omdat we via Grenoble en een stuk van de de Route-de Napoleon die deels door de alpen loopt, richting Nice zouden gaan, besloten we met deze wetenschap maar geen risico te nemen en de veilige route langs Lyon en door de Rhone-vallei naar het zuiden te nemen.